Вивчення філософії відіграє важливу роль у гуманітарній освіті сучасного лікаря, оскільки саме філософія виконує світоглядну, пізнавальну та методологічну функції, забезпечуючи інтеграцію гуманітарних, фундаментальних та професійно-орієнтованих дисциплін у підготовці фахівців другого (магістерського) рівня галузі знань 22 «Охорона здоров’я».
Примірна програма навчальної дисципліни «Філософія» складається з 2-ох змістових модулів: 1. Предмет та історія філософії; 2. Система філософії. Вивчення філософії здійснюється протягом I-IІ семестрів 1 року навчання. Термін навчання за спеціальністю 222 «Медицина» становить 6 років.
Предметом навчальної дисципліни є вивчення докорінних проблем буття світу та людини, вирішення яких сприятиме утвердженню загальнолюдських цінностей.
Міждисциплінарні зв’язки: вивчення дисципліни пов’язане зі знаннями соціально-гуманітарних і природничо-наукових дисциплін І курсу (Історія України та української культури; Безпеки життєдіяльності; основи біоетики та біобезпеки; та курсів за вибором: Етика; Естетика; Релігієзнавство; Соціологія та медична соціологія; Основи економічних теорій тощо).
У свою чергу, філософія як навчальна дисципліна предметно інтегрується з дисциплінами, які забезпечують подальшу гуманітарну й природничо-наукову підготовку студентів-медиків: Логіка. Формальна логіка; Етичні проблеми в медицині; Теорія пізнання та медицина; Основи християнської етики та моралі та ін.
1. Мета та завдання навчальної дисципліни:
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Філософія» є світоглядно-методологічна підготовка студентів-медиків, формування їх філософської культури як теоретичного підґрунтя університетського рівня підготовки спеціалістів та актуалізація національної свідомості майбутньої лікарської еліти.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Філософія» є навчити студентів самостійно орієнтуватись в палітрі філософських напрямків, течій і шкіл; сформувати вміння співвідносити філософські, світоглядні ідеї та теорії з практикою суспільного життя, професійною діяльністю в галузі медицини та охорони здоров’я тощо; створити належну теоретичну основу для вільного світоглядного самовизначення кожного молодої людини.
Викладання філософії дає можливість прилучити студентів до світоглядної та методологічної культури, накопиченої людством за всю історію свого існування, показати цілісний, інтегративний характер знань про навколишній світ, підкреслити принципову важливість для кожної людини її духовної самодетермінації, громадянської й професійної самоідентифікації на засадах гуманізму та культури.
Філософія для майбутніх медиків – це світоглядна і водночас методологічна основа, на базі якої відбувається засвоєння гуманітарних, загальноосвітніх, фундаментальних та прикладних дисциплін. Значною мірою саме завдяки їй стає можливий вихід свідомості студентів за межі вузькопрофесійної підготовки, орієнтація на загальнолюдські цінності.
